Funderar ni på att designa om er nuvarande hemsida eller stärka er digitala identitet, kan det i tidigt skede vara värt att tänka igenom kravspecifikationen. Vi hjälper självklart våra kunder att definiera mål och strategi i projektets tidiga faser, men det finns vissa saker som kan vara värt att tänka igenom när projektet planeras.
7 frågor du bör ställa för att fastställa kravspecifikationen
1. Ert företag – Vilka är era kärnvärden och vad urskiljer just er?
Vad är er USP? Hur skiljer ni er från era konkurrenter? Varför skall någon köpa just er produkt?
2. Ert varumärke – Vad står det för och hur kommunicerar ni det?
Har ni ett existerande brand eller är det något som vi skapar från början? Har ni en grafisk profil som ni kan dela med utav och har ni några synpunkter på det estetiska intrycket?
3. Era kunder – Vilka är det och hur når ni dem?
Vilken målgrupp eller målgrupper riktar ni ert erbjudande till? Fokuserar ni främst på B2B eller B2C? Når ni rätt målgrupp eller skulle ni vilja marknadsföra er mot en ny? Vilket problem löser ni för era kunder?
4. Era konkurrenter – Vilka är det och vad gör er bättre?
Vilka är dina huvudkonkurrenter? Vad gör de bäst respektive sämst? Tänk igenom både existerande och framtida, potentiella konkurrenter.
5. Ert projekt – Vad är syftet med projektet?
Är det en ny verksamhet eller vill ni modernisera er nuvarande hemsida? Hur gammal är den? Finns det något som fungerar bra/dåligt med nuvarande hemsida?
6. Era mål – Vad vill ni uppnå?
Vad vill du uppnå med ditt projekt? Kommer KPI:er användas för att mäta om ni lyckats? T ex fler kvalificerade leads, längre tid spenderad på hemsidan, lägre avvisningsfrekvens osv.
7. Din plan – När och hur vill du komma dit?
Vilka är huvudintressenterna? Har du en timeline eller specifik deadline för att komma dit? Vad är den allokerade budgeten för projektet?
Varför kravspecifikationen är så viktig
När ni väl bestämt er för en ny hemsida kan det vara lätt att bli ivrig och försöka slutföra projektet så fort som möjligt. Risken att sätta igång ett projekt utan en kravspecifikation är att slutresultatet inte blir som förväntat.
Genom en specifikation kan samtliga intressenter ställa sig på samma sida och bestämma hur den slutgiltiga versionen ska fungera och se ut. Vidare får ni i ett tidigt skede underlag för vad som är viktigt att framhäva, hur designen ska se ut och framförallt vilken målgrupp den nya webbplatsen utvecklas för.