Innan man investerar tid, energi och pengar i att lansera en ny webbplats kan det vara värt att tänka över hemsidan betydelse för företaget. Det kanske känns och betraktas som en stor engångsinvestering, men i verkliga fall följer hemsidan med företaget under många, många år. I denna artikel tittar vi på steget efter er nya hemsida har gått live. Vi går igenom varför det är viktigt att ta hand om er WordPress-webbplats efter lansering och hur ni kan få hjälp.
På Camido ser vi till att hantera buggar, uppdatera mjukvaran som WordPress och WordPress-tillägg. Utöver att designa och utveckla hemsidor tar vi hand om mjukvaruuppdateringar under projektets gång. Det innebär att hemsidan som lanseras kommer att fungera felfritt och skulle det vara något som upptäcks vid lanseringen ordnar vi det med detsamma. Men vad händer efter att lanseringen är genomförd och hemsidan är levererad?
För att en hemsida ska fortsätta anses vara effektiv och relevant för sina besökare bör den uppdateras och underhållas med jämna mellanrum. Du kanske har ett team på plats som kan uppdatera innehållet, lägga upp nyhetsartiklar och göra småändringar, toppen! Men glöm inte att även uppdatera mjukvaran! För att säkerställa så att hemsidan alltid är up-to-date, rekommenderar vi att ni utser en person som har tid, det tekniska kunnandet och eventuella UX/UI-färdigheter om ni vill göra något mer komplext med er hemsida. Om det inte finns sådana möjligheter kan det vara läge att överväga ett underhållsavtal.
Förhoppningsvis är listan här nedan användbar för dig som funderar på om ett supportavtal är rätt väg att gå. Vi har listat ned några saker du bör ha i åtanke och fördelarna med att låta någon annan hjälpa dig med underhållet.
Har du all erfarenhet och kunskap in-house som krävs för att möta dina framtida behov?
När nya features behöver lanseras på hemsidan, som att designa och utveckla en ny landningssida, en ny API-integration ska sättas upp eller en bugg som ska åtgärdas, har er verksamhet förmågan/erfarenheten att ta hand om era växande krav? Hela processen kan underlättas genom att ha en dedikerad webbyrå som ser till att er webbplats alltid utvecklas i enighet med er strategi.
Vem tar hand om era regelbundna WordPress-uppdateringar?
Vår yttersta rekommendation är att åtminstone hålla er WordPress-hemsida uppdaterad varje månad. WordPress-teman, plugins och WordPress i sig uppdateras med jämna mellanrum. Uppdateringarna av mjukvaran håller er webbplats säker och fri från buggar, och ser till att allt flyter på problemfritt.
Om ni tagit del av Camidos underhållspaket, genomför vi uppdateringarna på er webbplats varje månad. Det innebär att alla teman, plugin och WordPress i sig alltid uppdateras enligt senaste standard. Ibland kan det inträffa att en uppdatering inte är kompatibel med resterande delar av kodbasen. Det kan till exempel inträffa om ett plugin inte är kompatibelt med ett tema som leder till oväntade fel. Istället för att själv ta hand om uppdateringar, eller lämna uppdateringarna automatiskt på (rekommenderas ej!), kan det vara tryggt att känna att någon annan tar hand om denna del. Och kan lösa saker om det skulle strula.
Hur många timmar support behövs efter att hemsidan har lanserats?
Det beror på! Vi rekommenderar minst en timme per månad. Då kan du enkelt skicka iväg ett mail och då genomför vi förändringarna på hemsidan. På en timme hinner vi ta hand om enklare text- och bildförändringar, på moduler som redan existerar på hemsidan. Om ni behöver mer tid för pågående design och utveckling kan det vara bra om vi tar en diskussion om vilka typer av ändringar ni kommer att vara i behov av.
Ett underhållsavtal bygger ett starkt partnerskap med din webbyrå
Ju längre din webbyrå är involverad i din verksamhet, desto mer kommer de att lära sig om företaget och dess affärsmodell och blir på så sätt en förlängning av ditt team.
Fördelen med att använda samma webbyrå är att de förstår sig på dina prioriteringar. Det innebär att nyutveckling och framtida arbeten underlättas eftersom webbyrån redan förstår sig på vad som är viktigt för er. Varje gång du byter webbyrå, måste de lära känna webbplatsen, hur den är uppbyggd och vilken kod som har använts. De kommer antagligen att föreslå att bygga om på nytt! Genom långsiktiga samarbeten med en dedikerad byrå kan ni få ner dessa kostnader ordentligt.
En dedikerad byrå kan ge on-demand support
Vi vill undvika att våra kunder stöter ut för problem i framtiden. Istället för att nå ut till en WordPress-byrå när ett problem inträffar, rekommenderar vi att du redan har en teknisk partner som kan hoppa in och hjälpa till.
Vi på Camido är WordPress- specialister och har jobbat med plattformen i många år. VI har kunskapen och expertisen för att lösa dina problem på ett snabbt och smidigt sätt.
Har du frågor om hur vi kontinuerligt kan ta hand om din webbplats? Kontakta oss för att diskutera hur vi kan hjälpa dig!