Hem

Kundcase

Om oss

Blogg

Kontakt

6 digitala trender efter covid-19

I och med de senaste månadernas spridning av coronaviruset har vi märkt en påverkan på världsekonomier och våra vanliga liv. Det har blivit allt tydligare att vi åtminstone de närmsta 12–24 månaderna kommer att känna av effekterna i vårt samhälle och det blir nog svårt att återgå till det vi kallade för ”det normala”. Faktum är att det fortfarande är svårt att förutse de fullständiga effekterna på samhället som viruset fört med sig.

I denna artikel presenterar vi 6 digitala trender som vi tror kommer vara betydande för näringslivet och samhället, i takt med att samhället återhämtar sig.

Den lokala e-handeln växer

Vi har sett en ökning av lokala företag som stärker sitt erbjudande genom att leverera varor (särskilt mat och produkter, men även andra former av webbutiker) inom närområdet. Lokala företag ser möjlighet att utmana större, etablerade kedjor genom att bygga digitala plattformar och kombinera det med en personligare upplevelse.

Idag tar många lokala företag individuella beställningar via mail eller telefonsamtal, men här finns en stor möjlighet att skala upp sin verksamhet via en digital plattform och nå ut till fler kunder som föredrar lokalt över en större aktör. De företag som nyttjar nuvarande situation genom att bygga en stark digital plattform kommer att kunna skala upp sina leveranser och erbjuda bekvämlighet genom tekniska fördelar (t.ex. via Click and Collect). Nyckeln är att skapa en digital upplevelse som är lättillgänglig, proffsig men också personlig.

Fjärrtransaktioner och konsultation över nätet

I dessa tider har vi blivit vanare att byta ut traditionella möten mot videosamtal. Förutsatt att vi kan garantera god sekretess och dataskydd kommer vi troligen att uppleva en tillväxt inom digital rådgivning och konsultation. Kanske särskilt inom sjukvården.

Att kunna utföra ärenden online utan att behöva boka in fysiska möten är redan en förväntning i många delar av samhället. Videomöten kommer snart att ses som ett måste för företag som hanterar intervjuer, upphandlingar och andra former av förhandlingar. Med det sagt kommer fysiska möten fortfarande att anses som värdefulla och sociala möten på restauranger m.m. återgår när vi lyfter begränsningarna.

Företagen rör sig mot digital transformation

Det finns många företag runt om i landet som fortfarande väntar på att inleda resan mot digital transformation. Ibland finns det motstånd hos äldre befattningshavare att anamma en digital strategi, kanske som en följd av brist på kunskap. Men med tanke på rådande omständigheter och hur samhället förändras kommer organisationer tvingas att anpassa sig.

Vikten av att kunna anpassa sig digitalt blir alltmer tydlig då chefer har behövt erfara att medarbetare arbetar hemifrån och kanske även kunder som hellre vill göra affärer digitalt. De branscher inom näringslivet som klarat sig bäst är de företag som redan är digitalt anpassade. Vi ser ett behov av kunnighet inom området och digitalt ledarskap kommer att vara avgörande för att företagen ska anpassa sig digitalt och på rätt sätt.

Digital utbildning

Vi ser en trend mot ökad digitalisering vad gäller kurser och utbildningar. Företagen kan förvänta sig minskade resekostnader och ökad produktivitet som en biprodukt och uppmuntra sina anställda att utföra kurser på distans när det är möjligt. Här kan kursledare se stora möjligheter att anpassa en digital affärsmodell och erbjuda flexibla kurser.

Virtuella event blir allt mer populära

I och med att de fysiska mötena minskar kan vi anta att virtuella event blir mer populära – vi kanske till och med ser ett större deltagande på grund av minskad restid och möjligheterna att koppla upp sig online.

Större konferenser och mässor kommer fortfarande att vara aktuella, men dessa event kommer numera att behöva erbjuda ett större värde för att motivera restiden och reskostnaden. Att ställa ut på mässor och öka sin exponering, möjligheten att träffa nya kontakter m.m. kommer fortfarande att vara en drivkraft som lockar deltagare – men endast om det finns tydliga fördelar jämfört med att träffas online.

Vi är ett steg närmare ett kontaktlöst samhälle

De senaste veckorna har stora delar av samhället uppmuntrats till att använda kontaktlösa betalningar för att motverka spridningen av viruset.

Länge har vi sett en minskad trend till användandet av kontanta medel, men coronan påskyndande förmodligen utvecklingen. Jag har svårt att föreställa mig en butik som inte tar emot kortbetalningar, då det idag finns många alternativ att ta emot betalning via kort och fler struntar i att bära kontanter på sig.

Något annat?

Idag är vaccinet här och kanske har några börjat skymta ljuset i tunneln. Coronaviruset är förhoppningsvis på väg att förintas, men de effekter som viruset fört med sig är svåra att blunda för och vi kommer troligen inte att gå tillbaka till det vi en gång uppfattade som ”det normala”.

Berätta gärna för oss om du observerat några samhälleliga effekter och huruvida du håller med våra antaganden!

//Camido