Hem

Kundcase

Om oss

Blogg

Kontakt

Öka engagemanget på hemsidan

Öka engagemanget på hemsidan

På Camido gillar vi snygga och användarvänliga hemsidor. En god design är en förutsättning för att driva engagemang. Men utöver utseendet finns det många andra faktorer som kan förbättra en hemsidas engagemang och därmed konvertering.

I detta inlägg går vi igenom vilka andra faktorer som kan påverka besökarnas engagemang på en webbplats. Vi går först igenom vad engagemang betyder och sedan diskuterar vi de olika aspekter som kan förbättra engagemanget.

Varför är engagemang viktigt?

En besökare interagerar och engageras av en hemsida genom exempelvis klick, delningar, nedladdningar m.m. Ett högt engagemang uppnås genom att optimera besökarens upplevelse genom flera beröringspunkter som besökaren kan dra nytta av. Ju högre engagemang en hemsida kan skapa, desto mer upplever kunderna att de får utav att vara på hemsidan.

Skapa engagerande, värdefullt content

En blogg är ett utmärkt sätt att få användare att engagera med din hemsida. Enligt statistik får företag med blogg 126% fler leads, jämfört med ett företag utan blogg.

Om du skapar värdefullt content genom t.ex. tutorials, kommer användare att anse att hemsidan är en pålitlig källa. Vid frågor eller intresse kring ett visst område vet användarna att de kan vända sig till din blogg för att få hjälp.

Använd gärna bra bilder för att förenkla läsningen. Vi rekommenderar Unsplash för att hitta licensfria gratisbilder.

Lägg till en chatt på hemsidan

En chatt på hemsidan gör det väldigt lätt för användare att komma i kontakt med dig. På så sätt kan besökare enkelt få svar i realtid och slipper därmed vänta på att någon återkommer via mail. Det går även att aktivera chattrutan för specifika undersidor. Om besökaren till exempel är inne på er prislista kan ni inleda en konversation genom att automatiskt fråga om besökaren har några funderingar kring era priser.

Förmedla ett tydligt budskap

Varje hemsida har ett eget syfte, vare sig det är produkter, tjänster, priser eller blogginlägg. Sträva efter en design som tydligt kommunicerar budskapet för besökaren.

Om en besökare landar på din produktsida, måste produkterna positioneras på ett sådant sätt att företagets budskap framhävs tydligt. Besökarens avsikt och hemsidans budskap måste stämma överens. Tänk på detta vad gäller budskap:

  • Kommunicera vad ert varumärke gör – ditt budskap måste tydligt specificera vilka tjänster eller produkter ert företag säljer.
  • Kommunicera ert värdeerbjudande – i budskapet bör du även framhäva vilka fördelar som finns med att köpa just era produkter eller tjänster.
  • Håll fokus på användaren – Budskapet bör alltid vara riktat och anpassat för existerande eller potentiella kunder.

Utnyttja recensioner

Många användare letar efter recensioner som tidigare kunder lagt upp online. Har du fått några bra recensioner, kan vi rekommendera att inkludera dessa på hemsidan för att öka förtroendet och därmed konverteringen. Om du inte har några recensioner än, kan vi rekommendera att ni börjar göra det, till exempel via Trustpilot och Google Reviews.

Inkludera en lockande Call-to-Action (CTA)

En CTA är exempelvis en knapp eller sektion som uppmuntrar dina besökare att utföra en specifik uppgift på din hemsida.

En CTA bör användas måttfullt över hela hemsidan för att öka kundengagemanget. Du kan till exempel be besökare att kommentera på dina inlägg eller anmäla sig till din maillista. Du kan även be besökare att följa dig på sociala medier.

Nyckeln till att använda CTA på rätt sätt är att använda rätt språk och tänka igenom placeringen. Givetvis bör även färger, storlek osv. väljas med omsorg. Pluspoäng om du kan koppla ihop CTA med ert värdeerbjudande. Använder du CTA på rätt sätt kan det ha en stor påverkan på konvertering och därmed lönsamhet.

Skapa incitament genom erbjudanden och rabatter

Liksom i en fysisk butik, kan du på din hemsida skapa engagemang genom erbjudanden och rabatter. Dessa former av erbjudanden har en direkt påverkan på din försäljning och kan även sprida ryktet kring ditt varumärke, genom t.ex. delningar på sociala medier.

För en webbshop är ett alternativ att i orderbekräftelsen eller tack-mailet efter ett köp, erbjuda en rabattkod för nästa köp. Du kan även skapa ett lojalitetsprogram för återkommande kunder för att öka försäljningen. Ett annat sätt är att erbjuda kuponger för kunder som länkar till din sida på sociala medier alternativt bidrar med en recension!

Använd en intuitiv navigation

Vi förväntar oss att navigationen på en hemsida skall vara enkel att förstå, tyvärr är detta inte alltid fallet. En god navigation och struktur är en av de viktigaste aspekterna när det kommer till att designa en hemsida. Det är också ett av de viktigaste verktygen för att driva engagemang. En hemsida som är väldesignad men dåligt strukturerad kommer att irritera dina besökare, vilket kan leda till att de kanske inte återvänder.

Lägg gärna tid på att planera hur era besökare kommer agera med innehållet på sidan och lista sedan ut det bästa sättet att organisera och presentera det för att maximera engagemanget.