För att inte överbelasta besökaren med information bestämde vi oss tidigt för att använda oss av UX-principen gradual engagement, något som genomsyrar hela webbplatsen. Det innebär att besökaren gradvis presenteras med relevant information, allt som inte är nödvändigt för stunden skalas bort. Webbplatsen innehåller totalt sett mycket textuellt innehåll och för att inte förvirra besökaren har vi strukturerat informationen i lämpliga undersidor med en lättförståelig navigation.
Genom anpassad kodning och integrationer till ett tredjeparts API, kan vi visa delar av innehållet endast för inloggade medlemmar. Ett exempel är att alla besökare kan läsa om olika evenemang, när de äger rum, vem som arrangerar evenemanget m.m. För att kunna registrera sig till evenemanget krävs dock att besökaren loggar in med sitt medlemskap. Även andra delar av innehållet är tillgängligt endast för inloggade medlemmar, vilket innebär att vi skapat ett incitament för att bli medlem och logga in.

Färgerna som har använts utgår från föreningens rödorangea accenter i logotypen som kompletterats med ljusare färgtoner av beige och grå. Paletten fungerar väl för att återge ett professionellt intryck och har också använts för att dra till sig uppmärksamhet på särskilda platser – det sker exempelvis i utvalda ord i vissa rubriker eller i sektioner som uppmanar besökaren att ta handling. Förutom webbplatsen designade vi även ett nyhetsbrev där vi använt oss av samma färgskala, som föreningen numera använder i sina utskick.
Hemsidan är byggd i ett egenkodat WordPress-tema för att undvika långa laddningstider.

