Från att huvudsakligen ha varit en informationssida med tillhörande e-handel, transformerade vi butikens webbplats och onlinenärvaro. Fortfarande finns information att tillgå men fokus ligger numera på att plattformen primärt ska fungera som en säljkanal. Förutom en uppgraderad design har butiken nu utrustats med funktioner som tidsbestämda produkter och produktkategorier, Ajax-driven sökfunktion, vertikal meny och produkt-popup.
Projektet inledde genom att kartlägga kundernas köpvanor och matcha dessa med butikens erbjudande. Tillsammans påbörjades ett prototyparbete (wireframes) som gick ut på att behålla igenkännbara element för de många återkommande kunderna, i kombination med ett nytt utseende och nya, intuitiva funktioner.


Utifrån företagets grafiska profil tog vi fram tre wireframes för tre undersidor (startsida, produktkategori, säsongsprodukt), vilket i tidigt skede bidrog med en uppfattning om hur sektioner och element kommer att ligga på sidan. Utifrån feedback arbetade vi sedan vidare med ett av förslagen, varpå vi utvecklade 3 designkoncept – till skillnad från tidigare ger detta en exakt återspegling på hur hemsidan kommer att se ut när den väl ligger på webben. När designarbetet färdigställts utvecklades den nya, responsiva webben för matbutiken.
Jämfört med ett år sedan är känslan numera helt annorlunda när du gör matinköp på Cajsawarg.se. Besökaren kommer till en lättöverskådlig webbplats med ett begränsat antal val på varje skärm. Den vertikala menyn gör det enkelt för olika köpare att hitta bland butikens produkter och andra erbjudanden, men även sökfunktionen gör det enkelt att filtrera bland de hundratals produkterna som erbjuds. Med tidsbestämda produktkategorier och ”favoriter” kan företaget lyfta fram matvaror under en viss period, t.ex. under jul eller påsk. Tillsammans med smarta funktioner som popup-fönster och kvicka tillägg av produkter i varukorgen, vågar vi hävda att vi lever upp till företagets slogan.
